מחקר שהתפרסם בשנת 2014 בחן את הקשר בין רמות טריפטופן בפלסמת הדם לבין הפרעות דיכאון קשות. על מנת לבדוק את הקשר בין רמות הטריפטופן בפלסמה לבין הפרעות דיכאון סקרו החוקרים מחקרים הבודקים את הקשר בין סרוטונין ודיכאון ובמקביל ערכו מחקר עצמאי.


Plasma L-tryptophan concentration in major depressive disorder: new data and meta-analysis. The Journal of Clinical Psychiatry. 2014, 75(9):e906-15
 

ל- טריפטופן הינה חומצה אמינית חיונית ומשמשת כחומר גלם לייצור סרוטונין דרך מסלול הקינורנין (kynurenine pathway). סרוטונין וקינורנין מעורבים בפתופיזיולוגיה של הפרעות דיכאון קשות (MDD).
 

מחקר שהתפרסם בכתב העת The Journal of Clinical Psychiatry בשנת 2014 בחן את הקשר בין רמות טריפטופן בפלסמת הדם לבין הפרעות דיכאון קשות.

על מנת לבדוק את הקשר בין רמות הטריפטופן בפלסמה לבין הפרעות דיכאון סקרו החוקרים מחקרים הבודקים את הקשר בין סרוטונין ודיכאון ובמקביל ערכו מחקר עצמאי.
 

במחקר אקראי, מבוקר מדדו את רמות הטריפטופן ב- 66 נחקרים המאובחנים עם MDD וקבוצת ביקורת בת 82 נחקרים. 53 מהמשתתפים במחקר מטופלים תרופתית.

בקבוצת המחקר שכללה נחקרים עם MDD נמצאה רמה ממוצעת נמוכה של טריפטופן בפלסמת הדם 53.9 μmol/L לעומת קבוצת הביקורת 57.2 μmol/L.

בסקירת המחקרים (מטה אנליזה) נסקרו 106 מחקרים, מתוכם נבחרו 24 מחקרים בהם בוצעה מדידה של  רמות הטריפטופן בפלסמת הדם של הנחקרים ושל קבוצות הביקורת, במטה אנליזה נכללו סה"כ 744 נחקרים הסובלים מדיכאון ו-793 נחקרים בקבוצות הביקורת.

הסקירה מצאה רמות נמוכות של טריפטופן בקרב מאובחני MDD, נמצאה כי בקרב נחקרים שאינם מטופלים תרופתית לרמת הטריפטופן בפלסמה הייתה שפעה על תסמיני הדיכאון, ככל שרמת הטריפטופן הייתה נמוכה יותר כך התסמינים של הדיכאון היו חמורים יותר.
 

מסקנת החוקרים:
המטה אנליזה סיפקה מידע משכנע המקשר בין רמה נמוכה של טריפטופן בפלסמה לבין תופעות דיכאון חמורות בייחוד בקרב מטופלים שאינם מקבלים טיפול תרופתי.