תסמונת המוגדרת כתפקוד לקוי של מערכת העיכול הכוללת הפרעה תפקודית בפעילות המעי שסיבתה אינה ידועה. תופעה זו מובילה לתסמינים חוזרים ונשנים בדרכי העיכול בדרגות שונות.


שרונה גבאי, דיאטנית קלינית B.Sc RD

תסמונת המוגדרת כתפקוד לקוי של מערכת העיכול הכוללת הפרעה תפקודית בפעילות המעי שסיבתה אינה ידועה. תופעה זו מובילה לתסמינים חוזרים ונשנים בדרכי העיכול בדרגות שונות.

15-20% מהאוכלוסייה לוקים בתסמונת. נשים סובלות מהתופעה לפחות פי שניים מגברים, ובדרך כלל גם רמת אי־הנוחות והכאב שלהן גבוהה יותר. על פי הסטטיסטיקה, הבעיה מופיעה בדרך כלל בגילאי העשרה ושנות ה-20. לכל חולה יש תסמינים שונים של המחלה, וההתבטאות של המחלה איננה בהכרח אחידה.

תסמינים:

  • כאבי בטן, גזים , התכווצויות מעיים, נפיחות בבטן הפוחתים בדרך־כלל לאחר יציאה.
  • יציאות לא סדירות-עצירות ושלשול לסירוגין.
  • מאמץ בעת הפרשת צואה.
  • קשיי עיכול.
  • תחושת חוסר ריקון לאחר יציאה.
  • בחילות.
  • גיהוקים.
  • במקרים קשים יותר, סובלים הלוקים בתסמונת מצרבות, טעם רע בפה, הקאות וכאבי ראש.
  • צואה רירית

ממה נגרמת תסמונת המעי הרגיז?

הסיבות להפרעה זו אינן ברורות לגמרי אך ההשערה היא שמדובר בשילוב בין גורמים פיזיולוגיים ונפשיים . ככל הנראה התסמונת נגרמת מפגיעה בעצבים השולטים ביכולת ההתכווצות של שרירי מערכת העיכול ובמידת רגישותם.

תסמונת המעי הרגיש נחשבת כיום לתופעה נפוצה, שקשורה כנראה, גם במצבי לחץ ומתח,חרדה ואף דיכאון.

הסיבה נעוצה, כפי הנראה בעובדה שבמעיים שוכנת מערכת עצבים עצמאית הכוללת יותר תאי עצב מאשר בחוט השדרה ויותר נוירונים מכל מערכת העצבים הלא מרכזית. כיוון שיש קשר הדוק בין מערכת העצבים המרכזית למערכות העצבים בכל הגוף, ובכלל זה לזו הקיימת במעיים, מתקבל על הדעת שרגישות נפשית או סטרס המורגש במוח מתבטאים בהתכווצויות או ברגישות עודפת גם במעיים. אין תיאוריה מדעית שתומכת בכך, אולם נראה כי בתקופות של רוגע - אצל חלק מהאנשים - מתפוגגות או מתמעטות גם בעיות המעי.

בין הגורמים הפיזיולוגים ניתן למנות רגישות יתר או חוסר סבילות למזונות מסוימים, תזונה מערבית טיפוסית דלה בסיבים תזונתיים ועוד .


טיפול קונבנציונלי:

אין טיפול מרפא. אולם, גם הרפואה המערבית ממליצה על שינויים בתזונה ובאורח החיים כדי להקל על תסמיני המחלה. אפשר להשתמש לכאבי הבטן בתרופות שמרפות את השריר החלק במעי, וללחץ וחרדה בתרופות הרגעה.

תזונה:
בקרב כל הסובלים מבעיות מעיים, חשוב לדעת ממה להימנע באופן כללי: לא לצרוך קפאין, אלכוהול, מזון חריף ומתובל במיוחד וטבק, הנחשבים למגרים של רירית המעי. כמו כן, מומלץ להימנע ממזונות מתועשים מאוד המכילים חומרים משפרי טעם ואחרים העלולים אף הם לגרום גירויים. כדאי להימנע גם ממזונות קפואים או מצוננים, כמו מים קרים, קרח, גלידות וכדומה, העלולים לגרום התכווצויות במעי בגלל הקור. בקרב חלק מהאנשים שסובלים ממעי רגיש קיים מחסור בלקטוז שמפרק את אנזים החלב, ועל כן מומלץ להימנע משתיית חלב נוזלי .

לסובלים משלשולים מומלץ לשתות הרבה על מנת לשמור על מאזן נוזלים תקין, ולאכול מזונות המאטים את פעילות המעיים כמו אורז, צנימים . המשלשלים סובלים בדרך כלל מדילול בכמות החיידקים "הטובים" במעיים- חיידקים פרוביוטיים.

לסובלים מעצירות מומלץ לצרוך מזון עשיר בסיבים מפירות, ירקות ודגנים מלאים ולשתות הרבה. צריכת סיבים ללא שתייה תגרום ל"פקק" ולעצירות גדולה יותר.