גלי חום, הזעות לילה, עצבנות, דכדוך, תנודות במצב הרוח, מחזור בלתי סדיר, ירידה בחשק המיני,עלייה במשקל וצבירת נוזלים, עייפות, הפרעות שינה ואוסטיאופורוזיס, הינם רק חלק ממכלול התופעות הפיזיולוגיות והנפשיות שכל אישה עלולה לחוות מספר שנים לפני הפסקת המחזור החודשי. תופעות אלו ידועות כ"תופעות גיל המעבר",  מופיעות בדרך כלל בשלב העשור החמישי וקשורות בתהליך המתרחש באופן טבעי, של ירידה ההדרגתית ברמתם של הורמוני המין הנשיים.


שרונה גבאי, דיאטנית קלינית B.Sc RD

גלי חום, הזעות לילה, עצבנות, דכדוך, תנודות במצב הרוח, מחזור בלתי סדיר, ירידה בחשק המיני,עלייה במשקל וצבירת נוזלים, עייפות, הפרעות שינה ואוסטיאופורוזיס, הינם רק חלק ממכלול התופעות הפיזיולוגיות והנפשיות שכל אישה עלולה לחוות מספר שנים לפני הפסקת המחזור החודשי. תופעות אלו ידועות כ"תופעות גיל המעבר",  מופיעות בדרך כלל בשלב העשור החמישי וקשורות בתהליך המתרחש באופן טבעי, של ירידה ההדרגתית ברמתם של הורמוני המין הנשיים (אסטרוגן ופרוגסטרון). תופעות אלה, העלולות ללוות אותך לאורך תקופת הסתגלות הורמונאלית ארוכה, פוגמות באופן משמעותי באיכות החיים, אולם באמצעות תזונה מתאימה ניתן למתן את עוצמתן.

מדוע גופך עובר שיניים הורמונאליים קיצוניים?

גיל המעבר מלווה בשינויים הורמונאליים ובהם הפסקת הווסת.

הסימפטומים השונים, לעיתים רבות מופיעים כ- 5 שנים לפני הפסקת הווסת בפועל כתוצאה מירידה הדרגתית בייצור האסטרוגן והפרוגסטרון ע"י השחלות  וקשורים גם בעלייה ברמת הסיכון ללקות בסרטן שד או סרטן רירית הרחם ובעלייה בסיכון לחלות במחלות קרדיווסקולריות ואוסטאופרוזיס לאחר גיל המעבר.

רבים מן התסמינים נובעים משינוי בתפקודה של בלוטת ההיפותלמוס שאחראית על תפקודים רבים ובהם וויסות

טמפרטורת הגוף, תהליכים מטבוליים, דפוסי שינה, ליבידו והפרשת הורמוני בלוטת ההיפופיזה.

מה מבקש ממך הגוף בתקופה זו?

במקביל לירידה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון, מתרחשת ירידה הדרגתית בקצב חילוף החומרים ובדרישות האנרגטיות (כלומר, נדרשות פחות קלוריות בתפריט היומי). יחד עם זאת, ישנה חשיבות מוגברת לתזונה מגוונת המכילה שפע של וויטמינים ומינרלים הנדרשים לשמירה על תפקוד מיטבי של מערכות הגוף. בשלב זה פוחתת הדרישה לברזל מאחר ופוחת תהליך איבוד הדם, ומתגברת הדרישה לסידן לוויטמין D ומגנזיום. מומלץ לבחור מזונות עתירי סידן, כגון דגים קטנים עם עצמות כמו סרדינים ואנשובי, ירקות עליים כמו כרוב וברוקולי, גרעינים, ושומשום הקיים בטחינה וחלבה.

הטיפול והקלה על התסמינים:

הטיפול הקונבנציונאלי בתופעות גיל המעבר (טיפול הורמונאלי חלופי- HRT) מבוסס על נטילת הורמונים סינתטיים או טבעיים.  לרוב, מדובר על מתן תכשירים המכילים שילוב של אסטרוגן ופרוגסטרון הניתן בכדורים, מדבקות או משחה.

השימוש בטיפול הורמונלי חלופי, הפך בשנים האחרונות לנושא שנוי במחלוקת. מומחים רבים סבורים כי הסיכונים בנטילת טיפול הורמונלי חלופי עולים על התועלת הפוטנציאלית שטמונה בו. בשנת 2002 קבע ארגון הבריאות העולמי כי הטיפול המשולב עלול לגרום לסיכון מוגבר לקרישי דם, שבץ, התקפי לב, למחלות בשלפוחית השתן, לדמנציה ואף מעלה בעשרות אחוזים את הסיכון לתחלואה בסרטן השד. המחקרים הראו כי הסיכונים משמעותיים גם בקרב נשים שעברו כריתת רחם ולכן נטלו אסטרוגן בלבד.   הקהילה הרפואית אינה ממליצה על שימוש ארוך טווח בהורמונים. עם זאת, הדעה הרווחת כיום היא שמתן הטיפול לטווח קצר עשוי להיות יעיל ובטוח יחסית לנשים הזקוקות להקלה מיידית בתופעות גיל המעבר.

לאור העובדה שהקהילה הרפואית אינה מצליחה כבר למעלה מעשור לגבש דעה נחרצת וחד-משמעית בנוגע לבטיחותו ויעילותו של הטיפול, בשל ממצאי המחקרים הסותרים,  בוחרות נשים רבות לפנות לאמצעים חלופיים.