בניסוי קליני, בשישה מקומות בארה"ב, נראה יתרון ברור עבור קבוצה של אמריקאים בריאים שטופלה עם 1,200 מ"ג ליום של תוספי סידן במשך ארבע שנים בהפחתת הסיכון לשברים בעצמות


Abstracted by Marcia J. Egles, MD, June 24, 2008 from “Effect of calcium supplementation on fracture risk: a double-blind randomized controlled trial” by Heike A Bischoff-Ferrari, Judy R Rees,  Maria V Grau,  Elizabeth Barry, Jiang Gui and John A Baron in The American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 87, No. 6, 1945-1951, June 2008.
 

הספרות הרפואית כוללת נתונים סותרים ודעות שונות בנוגע להשפעתם של תוספי הסידן, עם או ללא ויטמין D, על בריאות העצם ומניעת אוסטאופורוזיס (1). בניסוי קליני, שהחל ב-1988 בשישה מקומות בארה"ב (החל ממינסוטה ועד דרום קליפורניה), נראה יתרון ברור עבור קבוצה של אמריקאים בריאים שטופלה עם 1,200 מ"ג ליום של תוספי סידן במשך ארבע שנים בהפחתת הסיכון לשברים בעצמות. הניסוי בוצע כמחקר מעקב של Calcium Polyp Prevention Study2.

המחקר Calcium Polyp Prevention כלל 1,118 נשים וגברים, בגילאי 27-79, (גיל ממוצע 61), שלאחרונה נתגלה אצלם פוליפ שפיר*, אשר הוסר במסגרת בדיקת קולונוסקופיה. הם חולקו באופן אקראי לקבוצות של בליעת טבליות פלסבו או 3 גרם של סידן (סידן 1200 מ"ג אלמנטלי) מדי יום במשך ארבע שנים. ללא תוספת של ויטמין D וללא תוספות של תוספי תזונה אחרים עם סידן. הצריכה התזונתית של סידן בקבוצת הפלצבו הייתה בממוצע 865 מיליגרם ליום, ובקבוצת הסידן הייתה 889 מיליגרם ליום. רמות של ויטמין D הממוצעת בדם של שתי הקבוצות היו מעט נמוכות (אבל כמעט נורמליות). למעלה מ-83% מהמשתתפים דיווחו שנטלו לפחות 80% מהטבליות במשך הארבע שנים.

המחקר המקורי דיווח על ירידה מתונה בפוליפ במעי בבדיקת קולונוסקופיה חוזרת בקבוצת הסידן, בהשוואה לקבוצת הפלצבו. למשתתפים הודיעו על תוצאות המחקר, אך לא לאיזו קבוצה הם היו שייכים. בעוד שרק 2% מהנבדקים השתמשו בתוספי סידן לפני המחקר, 26% דיווחו שנטלו אותם לפחות מחצית משנות המעקב.

המחקר החדש בחן את השכיחות של שברים בעצמות בשתי קבוצות, הן במהלך המחקר בטיפול בסידן במשך הארבע שנים, ועד לסוף המחקר ב-2003. 930 משתתפים, מהם 72% גברים, גויסו במטרה להאריך את המחקר. שברים בעצמות דווחו באמצעות ראיונות טלפוניים. השברים שדיווחו סווגו ואושרו על ידי סקירה רפואית רשומה, שבוצעה על ידי שני רופאים עצמאיים. השברים בעצמות סווגו ב-2 קטגוריות: טראומה -"מינימאלית" או טראומה "משמעותית". טראומה מינימאלית הוגדרה במצבים של שבר הנגרם לאחר נפילה מגובה עמידה או בזמן ישיבה, בזמן עמידה או הליכה. טראומה משמעותית כללה פציעות ספורט, תאונות, או נפילה ממדרגות.

במהלך הטיפול של ארבע השנים, לא נצפו כלל שברים מסוג הטראומה המינימלית בקבוצת הטיפול בסידן לעומת תשעה שברים בקבוצת הפלצבו. לאחר סיום הטיפול בסידן, דווחו שברים בטראומה מינימלית בשיעורים סטטיסטים דומים בין שתי הקבוצות. שיעורי שברי הטראומה המשמעותית נמצאו דומים בין שתי קבוצות הטיפול ובשלבי המעקב של המחקר. 

זהו ניסוי קליני חשוב, אשר מראה ירידה מתונה בשברים בעצמות  בקרב מבוגרים בדרך כלל בריאים, שנטלו 1200 מיליגרם של תוספי סידן מדי יום. הוספה לתזונה הבסיסית, בצריכת הסידן של האמריקנים שטופלו בניסוי זה הייתה בסביבות 2100 מיליגרם ליום.

המכון הלאומי לבריאות ולמומחים אחרים של ארצות הברית ממליץ,
באופן כללי, שעל מבוגרים לצרוך 1,200 מיליגרם סידן בכל יום. בנוסף מאשר המכון כי מינון של 2,000 - 2,500 מיליגרם ביום של סידן מתזונה ומתוספי תזונה בטוח לשימוש.
 

REFERENCE

1  Bischoff-Ferrari HA, Dawson-Hughes B, Baron JA, et al. Calcium intake and hip fracture risk in men and women: a meta-analysis of prospective cohort studies and randomized controlled trials. Am J Clin Nutr 2007;86:1579–80

2  Baron JA, Beach M, Mandel JS, et al. Calcium supplements for the prevention of colorectal adenomas. Calcium Polyp Prevention Study Group. N Engl J Med 1999;340(2):101–7