מתוחים? נוטים לשתות קפה כאשר אתם במתח? מה דעתכם על נטילת תוסף שמן דגים במקום? מחקרים אחרונים מראים כי שמני אומגה 3, הנמצאים בעיקר בשמן דגים, מפחיתים חרדה ודלקתיות הקשורה לסטרס.


נכתב ע"י Jessica Patella, ND מתוך העיתון Brain, Behavior, and Immunity 2011
 

מתוחים? נוטים לשתות קפה כאשר אתם חשים במתח? מה דעתכם על נטילת תוסף שמן דגים במקום? מחקרים אחרונים מראים כי שמני אומגה 3, הנמצאים בעיקר בשמן דגים, מפחיתים חרדה ודלקתיות הקשורה לסטרס.
 

המחקר כלל 68 סטודנטים לרפואה בגילאי 21-29 (38 גברים, 30 נשים), אשר חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות:

קבוצת האומגה 3 קיבלה 2.496 גרם אומגה 3 ליום (EPA-2085mg , DHA-348mg)

קבוצת הביקורת קיבלה פלסבו המורכב משמן דקלים, זית, סויה וחמאת קקאו.

דגימות דם נלקחו בתחילת המחקר בזמן סטרס נמוך, 3 ימים לפני מבחן גדול ועוד פעמיים בזמן סטרס מתון בין הבחינות. הדגימה הסופית נלקחה כ- 3 חודשים לאחר תחילת נטילת התוסף. בדגימת הדם נבדקו רמות האינטרלוקין 6 (Interlukin-6) ו- TNF-alpha  אשר רמתם עולה בעת זיהום בגוף. בכל המפגשים מולאו שאלוני דיכאון וחרדה.       

עד המפגש הרביעי (3 שבועות מתחילת מתן התוסף), רמות ה- EPA וה- DHA בדם עלו ב- 600% ו- 50% (בהתאמה) בקבוצת האומגה 3, ונשארו ברמות האלו עד סוף המחקר. לא נראה שינוי בקבוצת הפלסבו.

לאחר 3 חודשים,

הסטודנטים בקבוצת האומגה 3 הראו ירידה משמעותית של 14% בסממני הזיהום אינטרלוקין 6 וב- ,TNF-alpha בהשוואה לקבוצת הביקורת. כמו כן, היתה ירידה של 20% ברמת החרדה בקבוצת האומגה 3 בהשוואה לקבוצת הביקורת.

זהו המחקר האקראי הראשון, שמראה כי תוסף אומגה 3 מפחית תסמיני חרדה ללא הפרעה חרדתית. ממצא זה חשוב משום שמחקרים קודמים הראו שחרדה ודיכאון מעלים את המרקרים המצביעים על זיהום, אשר יכול להוביל למחלות כרוניות כמו מחלות לב וכלי דם ומחלות מפרקים. 

לסיכום,

תוסף אומגה 3 הפחית מרקרי זיהום וחרדה בקרב סטודנטים לרפואה. תוצאות אלה נצפו באוכלוסייה בריאה, עובדה המצביעה על כך שנטילת אומגה 3 עשויה לספק יתרונות חשובים גם אצל אנשים בריאים.